مجموعه روانشناسی دوستکام
وابستگی بیمارگونه و عشق اشتباه

وابستگی بیمارگونه و افراطی | عشق اشتباه

وابستگی بیمارگونه

وابستگی بیمارگونه یا عشق اشتباه چیست؟ کسانی که درگیر یک رابطه عاطفی آزاردهنده یا سمی هستند اغلب دچار مشکلات جسمانی‌ای می‌شوند که هیچ دلیل پزشکی روشنی برای آن‌ها وجود ندارد. در ادامه مطالب توضیحات بیشتری در این خصوص تقدیم شما خواهیم کرد.

وابستگی بیمارگونه

این مشکلات در هر کسی شدت متفاوتی دارد، اما اغلب افراد به شکلی از آن‌ها دچار می‌شوند. آدم‌ها اغلب به دلیل چیزی که به آن پیوند تروماتیک (Traumatic Bonding) گفته می‌شود به رابطه با شریک عاطفی آزارگر خود ادامه می‌دهند.

اختلال وابستگی بیمارگونه

 وابستگی بیمارگونه و عشق اشتباه یعنی چه؟

این اتفاق در اصل زمانی رخ می‌دهد طرف آزارگر رابطه، شریک عاطفی خود را با تنبیه‌ها و محبت کردن‌های یکی در میان، درگیر وضعیتی شبیه به ترن هوایی می‌کند. این شرایط بدن را دچار پریشانی می‌کند؛ از یک طرف با سیلی از هورمون‌های اضطراب، کورتیزول و آدرنالین مواجه شده و از طرفی دیگر، با گرفتن محبت، غرق در دوپامین می‌شود. اینجا است که بدن به این وضعیت آشفته واکنش نشان می‌دهد.

درمان وابستگی بیمارگونه

تأثیر رابطه اشتباه بر سلامت جسم

احساس فرسودگی

یک نشانه‌ رایج اشتباه بودن رابطه، احساس فرسودگی و خستگی دائمی است. که این مسأله هم معمولاً همان هدفی است که طرف آزارگر رابطه دنبال می‌کند. چون وقتی طرف قربانی رابطه خسته و فرسوده شود احتمال آنکه انرژی جنگیدن داشته باشد کمتر شده و بنابراین کنترل او کار راحت تری می‌شود.

مشکلات خودایمنی

این مسمومیت تدریجی می‌تواند باعث ایجاد مشکلات خودایمنی در بدن مثل بروز التهاب، درد‌های بدنی و مشکلات پوستی شود.

وابستگی بیمارگونه عشق اشتباه

نکته‌ی جالب توجه آن است که در اغلب موارد وقتی افراد برای یافتن علت این مشکلات به پزشک مراجعه می‌کنند. معاینات و آزمایشات هیچ مورد غیر عادی‌ای در بدن آن‌ها نشان نمی‌دهند. خوب بودن نتیجه‌ معاینات و آزمایشات معمولاً خبر خوبی محسوب می‌شود. اما این مسأله می‌تواند فرد را دچار پریشانی کند. چون او از واقعی بودن مشکلات جسمی خود باخبر است، اما توضیح پزشکی‌ای برای مشکلات او وجود ندارد.

انواع مشکلات در وابستگی بیمارگونه

مشکلات گوارشی و تغییرات هورمونی

کسانی که در یک رابطه اشتباه هستند اغلب با مصرف بعضی مواد غذایی مشکل پیدا می‌کنند. در حالی که قبلاً هر چیزی را می‌توانستند بدون مشکل بخورند. علت این مسأله داشتن اضطراب و تولید هورمون‌های کورتیزول و آدرنالین در بدن است.

رابطه اشتباه

بروز مشکل در حافظه و گفتار

وقتی دائماً مراقب صحبت هایتان باشید که مبادا چیزی بگویید که باعث بحث و جدل شود، ذهن شما در بالاترین سطح هوشیاری قرار می‌گیرد. در این حالت دیگر فضای زیادی برای چیز‌های دیگری مثل حافظه و گفتار در ذهن باقی نمی‌ماند.

رابطه و بحث ها

سفتی عضلات

سفتی عضلات یک نشانه‌ واضح داشتن یک رابطه عاطفی اضطراب آور است. با این حال، ممکن است باز هم به توجیه کردن روی آورید و آن را به حساب عملکرد عصب‌های بدن تان بگذارید. دست از بهانه تراشی بردارید و با خود فکر کنید که چرا وقتی در کنار شریک عاطفی تان هستید بدن تان چنین واکنشی دارد. شاید چیزی در ضمیر ناخودآگاه تان در مورد این شخص وجود دارد که هنوز به ضمیر خودآگاه تان راه پیدا نکرده، اما بدن تان آن را حس می‌کند.

پایان رابطه اشتباه

نشانه‌های جسمی یک رابطه اشتباه به مرور از بین می‌روند. اما گاهی هم باقی می‌مانند. در اغلب موارد، عوارض جسمی یک رابطه آزاردهنده با ترک رابطه از بین می‌رود. اما گاهی هم این مشکلات ادامه می‌یابند. مثلا ممکن است متوجه شوید نسبت به گذشته در برابر اضطراب آسیب پذیرتر شده اید. یا معده تان حساس‌تر از قبل شده است. این مسأله در هر کسی متفاوت است و به سن و سلامت کلی فرد و مدت زمانی که در یک رابطه اشتباه مورد آزار قرار گرفته بستگی دارد.

کوروش شیرازی – هیپنوتراپیست

کلینیک روانشناسی دوستکام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *