مجموعه روانشناسی دوستکام
HPS

افراد فوق حساس (HPS) | سه موردی که باید رعایت کنید!

افراد با علائم hps یا فوق حساس افرادی هستند که سیستم عصبی آن ها واکنش بیشتری نسبت به بقیه در برابر محرک های جسمانی، احساسی و اجتماعی نشان می‌دهد.

اولین ویژگی این افراد این است که آنها اضطراب بیشتری نسبت به دیگران دارند. حتی در شرایطی که برای بسیاری از افراد عادی است آنها درگیر استرس می شوند.

علت استرس این مدل افراد در چنین شرایطی این است که آنها با عدم پیش‌بینی اتفاقات مواجه می‌شوند و نمی‌توانند اطمینان حاصل کنند که آیا از پس مدیریت و کنترل  همه چیز بر می‌آیند یا خیر. همین مسئله در آنها فشار روانی زیادی را ایجاد می کند.

ویژگی های افراد فوق حساس چیست؟

این افراد به نیازها و حرف های دیگران بیش از حد توجه مینمایند. آنها دوست ندارند که کسی را آزار دهند و یا به خواسته های دیگران نه بگویند و به نوعی میتوان گفت که این افراد مهارت نه گفتن ندارند.

این افراد بدترین منتقدان برای خودشان هستند و خود انتقادگر مخربی را در وجودشان دارند. این افراد عموما زودتر از بقیه متوجه مشکلاتی که در روابطشان با دیگران دارند می‌شوند.

به این معنی که در رابطه عاطفی  یک فرد معمولی به این فکر می‌کند که با طرف مقابل خود فقط یک مشکل کوچک دارد اما فرد hps  می‌داند که این بحث ها ناشی از مشکلات عمیق تر و نارضایتی‌های بیشتری در رابطه است.

افراد فوق حساس

نحوه ی برخورد و واکنش دهی افراد فوق حساس نسبت به اتفاقات

این گونه افراد نسبت به خیلی از مسائل که ممکن است جدی نباشند واکنش بیش از حد نشان می‌دهند مثلا در مورد بوها، مثل دود بیش از حد خودرو و یا بوی نامطبوع یا شلختگی خانه و… جز مسائلی است که اینگونه افراد نسبت به آن واکنش زیادی نشان می‌دهند و دچار استرس می‌شوند.

زمانی که امور روزمره آنها چالش ‌برانگیز می‌شود سطح اضطراب و احساس بیقراری در آنها افزایش پیدا می‌کند. دوست دارند همه چیز را رها کنند و برای آرامش خود به اتاق خلوتی بروند و مدتی در آنجا بمانند. اینگونه افراد قدرت تحمل شرایط نامناسب مانند ازدحام، سر و صدای زیاد، نور شدید یا حتی لباس هایی که در آن ها راحت نیستند را ندارند و با قرار گرفتن در چنین شرایطی اغلب واکنش های بیشتری نسبت به بقیه نشان می دهند.

 

علائم رفتاری افراد فوق حساس

از علائم دیگر این افراد احساسات عمیق و نشخوار ذهنی مداوم است. آنها مدام به مسائل فکر میکنند برای مثال اگه گرفتار مسئله یا چالشی شده باشند یا با صحنه ای روبرو شوند که خاطره ای در آنها زنده کند آنها را به شدت احساساتی میکند تا حدی که ممکن است روزها با آن مسئله بیاندیشند.

 

روند تصمیم گیری در افراد فوق حساس

آنها همچنین با چالش در تصمیم گیری مواجهند و تصمیم گیری به تنهایی برایشان سخت است، وقتی با چالش، کوتاهی زمان برای انجام کاری مواجه شوند اضطراب شدیدی را حس میکنند. در مجموع این افراد ممکن است درونگرا باشند و از هیجانات و استرس ها کناره گیری کنند تا دچار اضطراب نشوند و یا مسائل خود را به دیگران بروز ندهند.

فوق حساس

روش هایی برای درمان افراد فوق حساس

افراد فوق حساس همه‌چیز را عمیق‌تر حس می‌کنند. این مسئله نه اختلال رفتاری است و نه مشکل روانی! افراد فوق حساس با کوچک‌ترین شادی‌ها حال خوبی پیدا می‌کنند و با کوچک‌ترین دغدغه‌ها استرس می‌گیرند.

مهمترین نکته برای یک فرد فوق حساس این است که کنترل احساسات و مدیریت واکنش‌هایش را بیاموزد تا در عملکرد او اختلالی ایجاد نشود.

برای کنار آمدن با HSP بودن، برای یک فرد مهم است که ابتدا حوزه های اصلی حساسیت خود را شناسایی نماید.

برای مثال، برخی از افراد به ورودی های حسی مثل صداها حساس تر میباشند، در حالی که برخی دیگر انواع خاصی از تعاملات اجتماعی را طاقت فرسا میشمارند.

 

نکات کلیدی که افراد فوق حساس باید رعایت کنند

  • آنها با ایجاد تجربیات مثبت در عملکرد خود، میتوانند مثبت اندیشی را در زندگیشان اضافه نمایند تا از استرس اضافی که ممکن است با آن مواجه شوند دور بمانند.
  • از عوامل استرس زا مانند فیلم های خشن و شدید چشم پوشی کنند.
  • استفاده از وسایل شخصی مانند عینک آفتابی، گوش گیر و هدفون حذف نویز برای کم کردن  ورودی حسی
  • دست کم یک قسمت از خانه را به گونه ای تنظیم کنند که محرک کم باشد، مانند یک اتاق ساکت که یک فضای امن ایجاد نماید و در خانه محیطی آرام بخش موجود باشد.

 

اصل مهم و اساسی برای افراد فوق حساس

  1. مهارت نه‌ گفتن را بیاموزید؛ به این دلیل که یکی از ویژگی هایی که اینگونه افراد دارند این است که به احساسات دیگران پیش از خواسته‌ها و نیازهای خودشان احترام میگذارند و به نوعی خود را قربانی می‌کنند. بنابراین مهارت جرات مندی و نه گفتن از مهارت‌های زندگی قابل اهمیتی است که آنها باید حتماً آموزش ببینند.
  2. از چیزهایی باعث ایجاد استرس در شما می‌شوند دوری کنید؛
  3. سعی کنند از محرک‌هایی که باعث واکنش شدید در آنها می‌شود دوری نمایند (مثل فیلم‌ها یا افراد مخرب و پر خشونت)؛ چراکه باعث ایجاد هیجانات منفی‌ و پرخاشگری در این افراد میشود‌.

جلسات مشاوره حضوری در کلینیک دوستکام

چنانچه در خصوصیات خود یا عزیزانتان نشانه های از افراد فوق حساس مشاهده نمودید میتوانید بدون نگرانی با مشاورین ما در تماس باشید. تیم دوستکام متشکل از مجرب ترین روانشناسان کشور میکوشد تا زندگی سرشار از آرامش درونی را برای شما به ارمغان آورد کافی است با ما در ارتباط باشید.

«دوستکام، همراه همیشگی آرامش شما»

آزاده محمودی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *