مجموعه روانشناسی دوستکام
ازدواج موفق و امنتخاب همسر

ازدواج موفق | معیارهای اصلی ازدواج

ازدواج موفق و معیارهای آن

معیارهای ازدواج موفق شامل تعهد، به دل نشستن متقابل، تفاهم شخصیتی و صمیمیت می باشد.  در ادامه مقاله همراه ما باشید تا هر یک از موارد را دقیق تر توضیح دهیم

تعهد به این معنی که هر دو جنس زن و مرد تعهدی بلند مدت و مادام العمر به زندگی مشترک خود داشته باشند.

به دل نشستن شامل احساس اولیه ای است که باید نسبت به طرف مقابل داشته باشیم. به این معنی که بتوانیم در کنار وی به احساس آرامش دست یابیم.

تفاهم شخصیتی نیز به میزان کفویت زوجین اطلاق می شود.

صمیمیت به ابراز احساسات و همدلی متقابل بین زوجین گفته می شود.

ازدواج موفق و معیارهای آن

ملاک های انتخاب و ازدواج موفق

روشن است که دغدغه اصلی ازدواج جوانان، مسائل مالی، کار و انتخاب طرف مقابل می باشد. رفع مسائل مالی و بیکاری به عهده دولت است. اما انتخاب، آگاهی خانواده، مشاور و مربی از اهمیت زیادی برخوردار است.

متاسفانه به دلیل شکاف نسل ها، امروزه خانواده و جوان، اگرچه هر دو هدف و نیت واحدی دارند. اما بر سر انتخاب همسر به مشکلات زیادی بر می خورند. خانواده به جای اینکه به دنبال پشتیبانی و حمایت از جوانان در راه تصمیم گیری و انتخاب باشند در مقابل آنان می ایستند.

ازدواج موفق

با توجه به این که گاهی نیز جوانان در انتخاب اشتباه میکنند. باید گفت بهترین راه حل برای رفع این مساله، مشاوره ها و آموزش های پیش از ازدواج در گلوگاه های حساسی همچون دبیرستان و دانشگاه می باشد.

اصول ازدواج موفق

 یکی از اصول اساسی ازدواج موفق، وجود تفاهم بین زوجین است. در واقع این تفاهم است که می تواند باعث کنار آمدن دو جنس با ویژگی های شخصیتی کاملا متفاوت و یا حتی از دو فرهنگ متفاوت شود. تفاهم به معنای رسیدن به فهم مشترک است.

اگر دختری از خانواده شلوغ و پرجمعیت با روابط تنگاتنگ با پسری از خانواده آرام و خونسرد قصد ازدواج داشته باشند. چنانچه دختر خود را با شرایط زندگی خانواده پسر هماهنگ نماید و یا برعکس، این موضوع توافق و یا وفق دادن تعریف می  شود. اما اگر هر دو با هم حرکت کنند و تعدیلی بین شیوه تربیتی خود به وجود آورند، تفاهم رخ داده است.

آرامش در ازدواج

توافقات قبل از اردواج تا چه حدی مجاز است؟

در صورت زیاد تر از حد معمول بودن توافقات قبل از ازدواج به تدریج فرد احساس عدم ارضای نیازهای خود در زندگی مشترک را پیدا می کند. بنابراین باید هر دختر و پسر جوان ملاک های ازدواج را برای خود در نظر بگیرند و سپس باید بین این ملاک ها توافقی برقرار نمایند.

استحکام بخشی به زندگی مشترک

زوجین در کنار گذشت و چشم پوشی از خطاهای همسر باید به مهارت اساسی حل مساله نیز دست یابند. بسیاری از زوجین در آستانه جدایی که به مشاوران مراجعه می نمایند این مهارت را نادیده گرفته اند. حل نکردن اختلافات کوچک و جزیی، به تدریج باعث ناتوانی زوجین از حل مسائل بزرگتر و افزایش کدورت بین آنان می شود.

درک در ازدواج

با توجه به این که مهم ترین دلیل استحکام زندگی زناشویی گذشت است. باید توجه داشت که چشم پوشیدن از خطاهای یکدیگر و تلاش در راستای شناخت مسائل و تعارض ها از طریق گفتگو و مذاکره نیز می تواند تاثیر بسزایی در استحکام بخشی به زندگی زوج ها داشته باشد.

دکتر محسن دوستکام

کلینیک روانشناسی دوستکام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *