مجموعه روانشناسی دوستکام
علل واژینیسم

واژینیسم چیست | ازدواج بدون وصال

واژینیسم چیست؟

واژینیسم _ حتی اگر به این مشکل دچار نیستید نیز این مقاله را بخوانید. شاید بتوانید زوجی را از این مشکل نجات بدهید و یا حتی از طلاق عاطفی و یا قانونی پیشگیری نمایید. اگرچه آمار رسمی از این مساله نداریم اما حداقل هفته ای یک زوج با این مساله مراجعه می نمایند و جای خوشبختی است که درمان های روانشناختی (بویژه با همراهی همسر) اثربخش ترین درمان نسبت به دارو، هیپنوتیزم، عمل جراحی و… می باشد.

واژینیسم
البته بهتر است چنین درمانی توسط تیم تخصصی متشکل از درمانگر خانم و آقا (روانشناس متخصص در مسایل جنسی) و یک نفر متخصص زنان و زایمان انجام بگیرد. تا زوجین در بیان مشکلات خود راحت تر باشند. چنانچه مشکل خانم جسمی نباشد و متخصص زنان و زایمان نیز این قضیه را تایید نماید جلسات روان درمانی آغاز می گردد.
درمان اختلالات جنسی

انواع واژینیسم

زنان ممکن است در هر سن و مرحله ای از زندگیشان، واژینیسم را تجربه کنند. این عارضه بر اساس زمان شروع و بروز، در دو گروه عمده اولیه و ثانویه تقسیم بندی می شود.

واژینیسم اولیه به معنی منقبض شدن واژن در اولین تجربه جنسی است. طی این روند مرد در هنگام دخول احساس میکند با مانعی برخورد دارد. این عارضه، علت مشکلی به نام ازدواج به وصال نرسیده است که در طی آن زوج هرگز موفق به نزدیکی نشده اند.

واژینیسم

واژینیسم ثانویه زن بعد از یک دوره ی موفق تجربه رابطه جنسی در واژن خود احساس انقباض میکند. این امر ممکن است دلایل متعددی مانند عفونت، درد و واکنش های روانی داشته باشد. ممکن است مشکلات اولیه درمان شود اما دخول همچنان دردناک یا غیر ممکن باشد. یا حتی مانع از ارگاسم کامل فرد شود. بنابراین برای بررسی این عارضه یکی از مهم ترین دلایل تعارضات زوجین است. چراکه در گذشته قادر به برقراری ارتباط جنسی موفق بوده اند.

معنی واژینیسم

علل واژینیسم

اغلب این مشکلات به دلیل عوامل روحی و روانی است؛ یعنی به علت وجود یک سری اختلالات مانند اختلالات اضطرابی مانند افسردگی، اضطراب، سابقه یک رابطه زناشویی دردناک و انتظارات منفی در مورد دخول مثلا ترس از پارگی و خونریزی شدید، موجب بروز افکار ترسناکی در ذهن فرد می شود که به دنبال آن،ترس از دخول و درد همراه با مقاربت ایجاد می گردد.

درد در رابطه جنسی

عوامل زمینه ساز این بیماری شامل موارد زیر هستند:

1-رابطه جنسی شتاب زده

این نوع رابطه معمولا در شب اول عروسی اتفاق می افتد و اصولا تجربه ای دردناک برای فرد به یادگار میگذارد. البته امروزه به دلیل افزایش آگاهی از تعداد کسانی که از این نوع رابطه خاطره ی بدی دارند کاسته شده است. اما هنوز هم در میان برخی از خانواده ها به دلیل کمبود آگاهی و پایبند بودن به سنت های غلط افرادی هستند که از این شرابط آزاردهنده رنج میبرند.

2- ناآگاهی از بدن و عملکرد دستگاه تناسلی زن:

بسیاری از این بیماران حتی آگاهی و آموزش اولیه ای در مورد اندام تناسلی خود و نحوه کارکرد آن ندارند. بافت واژن زنان قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارد، اما برخی خانم ها گمان می کنند رابطه جنسی ممکن است برای آنها آسیب زا و یا حتی کشنده باشد.

درد شب زفاف

 3- باورهای غلط:

علت ترس این بیماران، حرف ها و تصورات اشتباه زنان همسایه، مادربزرگ، خاله خانم و امثالهم است. متاسفانه شنیدن باورهای قدیمی اشتباه باعث به وجود آمدن چنین ترسی در دختران است.

4- ناآشنایی با روشهای فعالیت جنسی:

اطلاعات غلط و نا اگاهی در مورد فعالیت جنسی و یا احساس گناه در این مورد ،ترس بیش از حد از همسر به دلیل خشونت های او، تفاوتهای فرهنگی زن و شوهر در مورد روابط جنسی و سابقه بیماری، جراحی و مداخلات پزشکی هم می تواند به طور ناخودآگاه و ناآگاهانه منجر به انقباض عضلات کف لگن و ایجاد درد شود.

چرخه درد واژینینسم

5- دخالت خانواده ها:

خانم و آقایی با شکایت از چنین مساله ای به کلینیک مراجعه نمودند در حالیکه مادر آقا و خواهر خانم نیز اصرار داشتند وارد اتاق مشاوره شوند. زیرا از همه چیز خبر داشتند. روشن است که چنین مساله ای خود می تواند، بیماری را تشدید کرده و حتی زندگی زناشویی را به جبهه ای تبدیل نماید که هر کدام از زوجین به دنبال مقصر بگردند. مادرشوهر ادعا می کند عروس نازنازی است و خواهر خانم ادعا می کند آقا خیلی سنتی و عجول است و در این بین گریه های خانم و خشم فروخورده آقا است که بیشتر از هر چیز نادیده گرفته می شود.

راهکارهای تخصصی درمان

راهکارهایی که طی درمان برای هر یک از این علل به طور عمده تری بررسی می شوند عبارتند از:

1- متاسفانه با بالا رفتن سن ازدواج دختران رابطه جنسی یک شبه دشوارتر نیز می گردد. هر چه سن دختر بالاتر می رود دخول و انعطاف پذیری واژن برای پذیرش رابطه جنسی اول اندکی دشوارتر می گردد.

علاوه بر این روحیه حساس زن نیز اجازه رابطه جنسی عجولانه و پر از استرس شب عروسی را به هیچ وجه نمیدهد. بنابراین بهتر است برای پیشگیری از چنین بیماری، دخول را طی چند شب و در برخی از موارد تحت نظر پزشک طی چند هفته نیز ادامه داد و صبر بیشتری پیشه نمود.

درمان واژینیسم

2- خوشبختانه با وجود گسترش اینترنت، کارگاه ها و کتاب های آموزشی زوجین جوان می توانند قبل از هر اقدامی آگاهی هر چند مختصری راجع به رابطه جنسی در ازدواج کسب نمایند.

در ادامه

غریزه جنسی انسان مانند حیوانات نیست و مهارتهای بیشتری مثل معاشقه، ملامسه و… برای به حداکثر رسیدن رضایت لازم است.

3- افکار منفی را از سر خود دور کنید. چنین اتفاقی برای شما نمی افتد به شرط آنکه اصول دیگر را رعایت کنید. صبور باشید، با همسر خود در این رابطه صحبت کنید و مرحله به مرحله پیش بروید.

حتی اگر احتمال مشکل خاصی را می دهید می توانید در مشاوره پیش از ازدواج و یا در همان مراحل اول اقدام به بررسی مساله و حل آن نمایید.

4- معمولا روانشناس متخصص، تنها به یک نوع درمان اکتفا نمیکند. آموزش ریلکسیشن، تعدیل تفکرات، روشهای رفتاری و روانکاوی همگی به حل همه جانبه مشکل اقدام می نمایند.

واژینیسم چیست

5- به محض شروع درمان، پای خانواده ها را از این قضیه کنار بکشید. هر زمان که دوستان و یا اعضای خانواده پیگیر شدند میتوانید بگویید درمان را شروع کرده ایم و انشالله تا چند هفته یا ماه آینده به نتیجه برسیم. فراموش نکنید که استرس علت تشدید این مشکل است و آماده کردن جواب برای افراد فامیل خود منبع استرس است.

آقایان محترم باید دقت داشته باشند که این مساله نوعی بیماری قابل علاج و زودگذر است. اما متاسفانه برخی آن را بر حساب ناز کردن خانم و یا عدم تمایل به رابطه جنسی می گذارند. فراموش نکنید این مساله هر چه زودتر درمان شود بهتر است. با گذشتن سن ازدواج متاسفانه زوجین علاوه بر اینکه سردتر شده و کمتر تمایل به ادامه درمان دارند، مشکلات ارتباطی و احساسی نیز به این مشکل جنسی اضافه می گردد.

کلام آخر

متاسفانه در کشور ما در بسیاری از موارد، درمانهای اصولی برای این بیماری ارائه نمی شود. برخی از مردم براساس عقاید عامیانه، عدم توانایی در دخول و نزدیکی را به طلسم و جادو نسبت می دهند. برای درمان آن متوسل به روشهای خرافی عجیب و غریبی مانند دعا نویسی، باز کردن قفل توسط دعا نویس و… می شوند.

راهکارهای واژینیسم

برخی دیگر عللی مانند وجود هفت پرده و… را برای این بیماری بر می شمارند و باز کردن پرده بکارت با عمل جراحی را به عنوان درمان این اختلال می شناسند. درحالی که این مشکل هیچ ارتباطی به ضخامت پرده بکارت نداشته و باز کردن پرده بکارت در طی عمل، هیچ تاثیری در درمان این اختلال ندارد. استفاده از ژلها و کرمهای لیز کننده به تنهایی نیز معمولا کمکی به درمان نمی کنند، گرچه توسط بسیاری از افراد توصیه می شوند.

درمان و راهکار واژینیسم

کلید اساسی در درمان، ایجاد تغییرات شناختی در فرد و آمادگی برای انجام مقاربت است. خبر خوب برای مبتلایان به این بیماری این است که این بیماری، درمان پذیرترین اختلال جنسی می باشد و با روشهای جدید روان درمانی، بیش از 90 درصد بیماران بهبود می یابند. اغلب بیماران از تغییری که درطی درمان و پس از ان در زندگیشان پدید آمده ، شگفت زده می شوند.

جالب است که خانم هایی موفقیت بیشتری دارند که همسرانشان همکاری لازم را در طی درمان داشته باشند. توصیه می شود برای رسیدن به نتیجه درمانی بهتر حتما به درمانگر خانم و یا تیم درمانی (هم درمانگر خانم و هم آقا) مراجعه شود.

نویسنده : دکتر محسن دوستکام

کلینیک روانشناسی دوستکام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *