مجموعه روانشناسی دوستکام
اختلال پارانویید چیست

اختلال شخصیت پارانویید چیست | علائم و درمان

اختلال شخصيت پارانوييد(Paranoid Personality Disorder)

اختلال شخصیت پارانویید چیست  | تعریف افراد مبتلا به اين اختلال: این افراد بيش از حد حساس بوده و تمايل دارند كه محيط اطراف خود را برای يافتن نشانه‌هايی مبنی براينكه بدرفتاری ديگران، دليل تنها ماندن آنان است، مورد بررسی قرار دهند. افراد مبتلا به اختلال شخصيت پارانوييد غالباَ اهل جرّ و بحث، عصبی و خشك هستند.

ويژگی‌های غالب اختلال شخصيت پارانوييد عبارتند از يك بی‌اعتمادی نافذ و طولانی مدت و بدگمانی نسبت به ديگران ،آنها آماده حمله به نظر مي‌رسند.

پارانویید

متمايل به مبالغه‌اند و اينكه از كاه، كوه بسازند. آن‌ها در تلاشند كه انگيزه‌هاي پنهانی و معاني خاصی را به رفتارهای ساده و بي‌غرض ديگران نسبت دهند. آنها می‌خواهند كه ديگران را برای تمام مشكلات خود سرزنش كنند ولی خود به هيچ عنوان سرزنش و يا قبول مسئوليت شكست را برنمی‌تابند.
مردان بيش از زنان از اختلال شخصيت پارانوييد رنج می‌برند.

اختلال پارانویید

انواع علائم اختلال شخصیت پارانویید

گروه بیماری:شخصيتی

علائم : A

يك حالت بي‌اعتمادي و بدگماني نافذ نسبت به ديگران به‌طوري كه انگيزه‌هاي آنان بدخواهانه تعبير مي‌شود. در اوايل بزرگسالي شروع شده و در دامنه متنوعی از موقعيت‌هاي مختلف خود را نشان مي‌دهد و در چهار مورد (و يا بيشتر ) از موارد زير آشكار مي‌گردد:

1- بي‌دليل و بدون مدرك و مبناي كافي به ديگران شك دارد و گمان مي‌كند كه آنها درصدد بهره‌كشي، آسيب رساندن و يا فريفتن او هستند.
2- با شك و ترديدهاي نابجا در رابطه با وفاداري و قابل اعتماد بودن دوستان و ساير معاشران اشتغال ذهني دارد
3- تمايلي به درميان گذاشتن حرف‌هاي خود با ديگران ندارد، زيرا به دليل ترس ناموجهي كه دارد فكر مي‌كند كه از اين اطلاعات به شيوه‌اي بدخواهانه، برعليه او استفاده مي‌شود.
4- از اظهارات عادي و رويدادها، معاني تحقيرآميز و يا تهديدكننده برداشت مي‌كند.
5- همواره احساس كينه‌توزي دارد. يعني از توهين،‌ آسيب و يا بي‌اعتنايي ديگران درنمي‌گذرند.
6- احساس مي‌كند كه به شخصيت و اعتبار او حمله شده است درحالي كه ديگران چنين برداشتي ندارند و او همواره آماده است كه سريع و با عصبانيت واكنش نشان دهد و يا متقابلاً حمله نمايد،
7- بي‌دليل نسبت به وفاداري همسر و يا شريك جنسي‌اش بدگمان است.

علائم پارانویید

B . (اين اختلال) منحصراً همزمان با دوره‌های اسكيزوفرنی، يك اختلال خلقی با ويژگی های روان پريشی،‌ و يا يك اختلال روان پريشی ديگر روي نمیدهد.

علل تحت تأثير عوامل ژنتيكی قرار دارد (ميزان شيوع آن در خانواده‌های بيماران اسكيزوفرنيك بالاتر است)
ميزان شيوع همزمان آن با اختلالاتی به‌ويژه افسردگي،اضطراب و سوء مصرف مواد، بالاست.
علائم اختلال با بالارفتن سن شروع ميیشوند به‌ويژه اين امر پس از تغييرات عمده در زندگي روی مي‌دهد.

درمان پارانویید

عوارض درمان شناختی ـ رفتاری

درمان شناختی ـ رفتاری اختلال شخصيت پارانوييد بر خود ـ افشايی و اعتماد تأكيد دارد.از اهداف آن افزايش حس خود ـ كارآمدی مراجع باتوجه به توانايي او براي اداره كردن موقعيت‌هاي مشكل و ايجاد يك ديدگاه واقع‌بينانه‌تر در مورد نيّات و اقدامات ديگران. اين امر به مراجع اجازه مي‌دهد تا از حالت تدافعي كه معمولاً در مقابل احساس خطر به خود مي‌گيرد، خارج شود. برقراري يك رابطه‌ي مشاركتي ميان درمانگر و مراجع هميشه مهم است،‌ اما اين امر در كار با مراجعان پارانوييدي كه بدگمان بوده و ديگران را بدخواه و فريبكار مي‌دانند، اهميت ويژه پيدا مي‌كند.يك شيوة موثر براي افزايش راحتي مراجع در جريان درمان اين است كه آزادي و كنترل بيشتري در زمينة تعيين محتوا و تعداد جلسات درمان به او داده شود.

پارانویید و درمان

عوارض درمان شناختی ـ رفتاری

درمان شناختی ـ رفتاری اختلال شخصيت پارانوييد بر خود ـ افشايی و اعتماد تأكيد دارد.از اهداف آن افزايش حس خود ـ كارآمدي مراجع باتوجه به توانايي او براي اداره كردن موقعيت‌هاي مشكل و ايجاد يك ديدگاه واقع‌بينانه‌تر در مورد نيّات و اقدامات ديگران. اين امر به مراجع اجازه مي‌دهد تا از حالت تدافعي كه معمولاً در مقابل احساس خطر به خود مي‌گيرد، خارج شود. برقراري يك رابطه‌ي مشاركتي ميان درمانگر و مراجع هميشه مهم است،‌ اما اين امر در كار با مراجعان پارانوييدی كه بدگمان بوده و ديگران را بدخواه و فريبكار مي‌دانند، اهميت ويژه پيدا مي‌كند.يك شيوة موثر براي افزايش راحتي مراجع در جريان درمان اين است كه آزادي و كنترل بيشتري در زمينه تعيين محتوا و تعداد جلسات درمان به او داده شود.

 

 

کلینیک روانشناسی دوستکام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *